eSports’ grootste vriend is professioneel basketbal

De tijd dat gamen weggezet werd als iets voor kinderen en nerds is allang voorbij. Gaming is geëvolueerd tot een absolute miljarden business voor alle leeftijden en voor alle niveaus – zelfs tot topsport. Je zult altijd nog mensen hebben die zeggen dat eSports nooit zo groot zal worden als klassieke sporten zoals voetbal en tennis. Maar als grote namen – mensen waar jij naar op kijkt -investeren en achter eSports staan, zingen de cynici wel een toontje lager. Langzaam maar zeker verandert de eSports business in een fenomeen waar niemand meer omheen kan. En dat komt niet grote namen in de tech wereld. Nee – de NBA – ’s werelds bekendste basketbalcompetitie, is juist eSports’ grootste vriend.

lenovo-2

Money, money, money

De lijst met investeerders vanuit de basketbalwereld breidt zich met de dag uit. Zo zijn drie grote namen eigenaren van organisaties: Rick Fox, voormalig NBA speler en acteur, bezit Echo Fox, Shaquille O’Neal, NBA-legende en analyst, bezit NRG eSports en Jonas Jerebko, huidig lid van de Boston Celtics, bezit Renegades. Maar ook een investeringsgroep bestaande uit de (mede)eigenaren van de basketbalorganisaties Wizards en Golden Warriors en NBA-legende Magic Johnson kocht onlangs Team Liquid. Misschien nog wel de grootste blijk van support vanuit de NBA zijn de Philadelphia 76’ers: deze organisatie kocht als eerste Amerikaans professioneel sportteam eSport-organisaties, namelijk Dignitas en Apex Gaming. Het grote geld bemoeit zich met iets wat ooit slechts een subcultuurtje was. En dat heeft een goede reden.

lenovo-3

Mainstream gaming

Gaming wordt steeds meer mainstream. Iedereen speelt wel eens een spelletje. En ook eSports geniet hier van volle teugen van. In een wereld waarin iedereen altijd een computer – je telefoon – op zak heeft en streamen binnen handbereik is, is het eenvoudig de mogelijkheden te vinden. Bij eSports denk je aan games als League of Legends, DOTA 2, Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone et cetera. Deze games hebben regelmatig grote toernooien waarbij voor veel geld wordt gespeeld (DOTA 2 toernooi The International had afgelopen augustus een prijzenpot van ruim 20 miljoen dollar). Niet gek dat miljoenen mensen kijken. Stadions zitten vol met duizenden fans en spelers worden onthaald als helden. In 2015 was het wereldwijde publiek van eSports maar liefst 226 miljoen mensen, en de verwachte inkomsten in 2016 zijn 463 miljoen dollar. Vooral mannen tussen de 18 en 34 jaar oud kijken hiernaar. En laat dat nou net een groep zijn die adverteerders proberen te bereiken. Altijd de mogelijkheden om streams te kijken en enorm veel grote toernooien om te kijken, is een gouden combinatie. Maar ook traditionele media zoals televisie maakt gebruik van de groeiende business. In Azië is het langer de normaalste zaak van de wereld, maar ook in het Westen zenden televisiezenders steeds meer eSports uit naast traditionele sporten. Ja, ook in Nederland is het op de buis. FOX Sports heeft al meerdere keren League of Legends en Counter-Strike: Global Offensive uitgezonden.

lenovo-4

Goede invloeden

eSports is al vrij groot en groeit vrolijk verder. De NBA kan alleen maar goede invloeden hebben op deze business en het verder de mainstream in duwen. Erkenning als legitieme competitie en sport ligt aan de horizon. Marketing door influencers is al jaren hot. Een simpel voorbeeld daarvan is als bijvoorbeeld een Kardashian een bepaald shirt draagt om het vervolgens overal van de rekken af te zien vliegen. Influencers in het basketbal die openlijk met trots hun liefde voor eSports tonen, brengen op die manier kijkers van buiten de wereld van gamen op de competitie af. Basketbal helpt eSports dus alleen maar verder. Het wordt groter en groter, en begint al echt op iets te lijken waar je niet omheen kan. En wat is welverdiend want eSports is een fantastische en spannende competitie en zou zomaar de sport van de toekomst kunnen zijn.

Deel dit!

Connect with us and never stand still

Never stand still is een community van nieuwsgierige en creatieve zielen die van de wereld een interessantere en verrassendere plek willen maken.

Is er een verhaal dat niet mag ontbreken op dit platform? Of wil je graag geïnspireerd blijven worden door verhalen van mensen, organisaties en projecten die het beter willen doen? Get in touch!
Facebook Instagram